Majoitusliikkeiden tarjoamat palvelut
Hotellit ja motellit eroavat toisistaan esimerkiksi niiden tarjoamien palveluiden määrässä. Lähes kaikki majoitusliikkeet tarjoavat asiakkailleen vähintäänkin vastaanottopalvelun, eli mahdollisuuden kirjautua sisään, noutaa avain omaan huoneistoon ja palauttaa se lähtiessä. Vastaanotosta saa usein myös tietoa lähialueen mahdollisista palveluista ja ravintoloista, sekä neuvoja siihen kuinka alueella kannattaa liikkua, missä kannattaa käydä ja mitä välttää. Vastaanottotiskin neuvot kannattaakin aina hyödyntää majoittuessaan ja se on yksi harvoja palveluita, joka löytyy lähes jokaisesta hotellista ja motellista.
Hotellissa on runsaasti eri palveluita
Hotellit ja motellit eroavat toisistaan melko reippaasti palveluiden määrässä. Monet motellit tarjoavat usein hyvin pienen määrän palveluita, johtuen osin siitä, että niissä viipyminen on usein melko lyhytaikaista, usein vain yhden yön. Motelleiltakin saattaa kuitenkin löytyä esimerkiksi uima-allas ja kevyt aamupala. Vastaanotossa on usein myös myynnissä esimerkiksi lähialueen karttoja ja monet lähialueen yritykset ovat jättäneet esitteitään motellien vastaanottoon, houkutellakseen potentiaalisia asiakkaita.
Hotellit tarjoavat omia palveluita vaihtelevasti, mutta niitä kuitenkin on saatavilla usein runsaasti ja monet niistä sisältyvät huoneen hintaan. Vastaanotosta kannattaa reippaasti tiedustella, minkälaisia palveluita hotellissa on mahdollista käyttää. Vastaanotto myös neuvoo mielellään ja auttaa sinua löytämään juuri itsellesi sopivat palvelut.
Kylpylähotelliin hemmotteluun
Monet hotellit tarjoavat saunan, uima-altaan ja kuntosalin, mutta mikäli mielii päästä todella hemmoteltavaksi, kannattaa suunnata kylpylähotelliin. Täällä erilaiset hieronnat, kauneushoidot ja muut hyvinvointia parantavat palvelut ovat arkipäivää. Kylpylähotelleissa ei todellakaan ole kiire ulkomaailmaan, vaan siellä on mahdollista nauttia nimenomaan hotellin omista palveluista, joihin voi hotellista riippuen kuulua mitä mielikuvituksellisempia ratkaisuja.
Huonepalvelu käyttöön
Mikäli hotellissa majoittuessa laiskottaa, ei huoneesta välttämättä tarvitse poistua ollenkaan, sillä huonepalvelu on keksitty juuri tällaisia tilanteita varten. Huonepalvelun laatu, saatavuus ja hinta vaihtelee hieman hotellikohtaisesti. Mikäli majoittuu hieman hintavammissa hotelleissa, saattaa huonepalvelu kuulua huoneen hintaankin, erityisesti jos majoittuu sviitissä. Suurin osa hotelleista kuitenkin laskuttaa sen huoneen yhteydessä.
Osa hotelleista tarjoaa myös mahdollisuuden tilata oman aamiaisen suoraan huoneeseen, mikäli aamupalalle meneminen laiskottaa, ja nukkuisi mielellään pidempään. Aamupalaa voi myös saada varsinaisten ruokailuaikojen ulkopuolella, kunhan vain sopii tästä esimerkiksi vastaanoton kanssa etukäteen. Myös erilaisista ruokarajoitteista voi ilmoittaa hotelliin niin, että siellä osataan mahdollisesti jo etukäteen varautua siihen, että esimerkiksi hankalista allergioista kärsivä ihminen voi syödä ruokansa turvallisesti.
Älä tyydy huonoon laatuun
Mikäli hotellihuoneessa on epämukava sänky, termostaatti jumissa tai siivouksesta huolimatta likaista, on asiakkailla oikeus huomauttaa tästä hotellin henkilökunnalle. Henkilökunta varmasti auttaa mielellään, tehdäkseen vierailusta paremman. Usein he eivät ole olleet ongelmasta edes tietoisia ja parannusta tapahtuu lähes heti, kun asiasta on ilmoitettu. Hotellissa majoittuvan kannattaa siis rohkeasti huomauttaa huoneensa puutteista, eikä kärsiä turhaan hiljaa.
Kerro suunnitelmistasi
Hotellissa on koko joukko palveluita, joita et välttämättä ole tullut ajatelleeksikaan. Monet tarjoavat muun muassa pesulan, autonvuokrauksen, kuljetuspalvelun, ilmaistuotteita, nopeamman internetin, vaatteiden vuokrausta, kokoustiloja ja viihdettä eri muodoissa. Kun hotellin henkilökunta tietää, minkälaisilla asioilla olet vierailemassa, osaavat he myös ehdottaa sinulle etukäteen juuri niitä palveluita, joista voisit mahdollisesti hyötyä. Kannattaa pitää mieli avoimena ja muistaa, että sinun viihtymisesi on myös hotellin etu.